Thursday, April 23, 2009

Merasai kemanisan di akhir langkahku…….



Assalamualaikum w.b.t……….pembuka bicara.

“Setiap kesusahan akan diiringi dengan kesenangan dan kebahagian.” Bait-bait ayat ini begitu menyentuh hati, ianya tidak dapat disangkal lagi oleh akal. Ianya terbukti dengan firman Allah s.w.t. yang bermaksud,

“Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.” ( al-Insyirah: 5-6).

Allah telah mengulangi sebanyak dua kali bahawa setiap kesusahan akan diiringi dengan kemudahan…yang mana sudah diketahui bahawa janji Allah itu hak dan pasti berlaku. Yakinlah bahawa di setiap kesusahan yang kita lalui ada kesenangannya. Allah senjaga menguji kita dengan kesusahan bagi melihat sejauh manakah ketakwaan kita terhadapNya. Sejauh manakah tahap kebergantungan kita terhadapNya. Kita perlu bersabar menghadapinya. Kerana mungkin dipermulaan perjalanan kita menghadapi kesukaran, tetapi di penghujungnya teramatlah manis dan terkesan di hati. Janganlah sesekali kita beranggapan bahawa kejayaan itu adalah dengan mendapat keputusan cemerlang semata-mata. Bahkan kejayaan itu sebenarnya tercapai secara hakiki apabila kita mendapat keredhaanNya. Apabila Dia redha, maka akan mudahlah perjalanan kita. Setiap perkara dipermudahkan. Walaupun pada waktu itu, kita sedang menghadapi kegagalan yang bersifat duniawi. Pada waktu itu, hati masih lagi tenang dan bersyukur kepadaNya. Apabila urusan kita terhadapNya selesai, maka akan mudahlah hati-hati manusia berurusan dengan kita. Kesusahan yang kita hadapi adalah ujian dariNya.

Ujian adalah tarbiyah dari Allah,

apakah kita sabar atau sebaliknya……

kesenangan yang datang selepas kesusahan,

semuanya adalah nikmat dari Allah…..


13 comments:

SAB said...

jazakillah ukhti....

ana mencari kekuatan...

nurulfarhanayanti said...

seboleh mgkn,ana xnk ingt tntg prtmuan dan prpishn.sbb pnglmn dlu buat ana bljr tntg khdupn

Tarhata Kiran said...

ukhti yanti.....macam sedih jer....

antunna semua dah habis.......tinggal ana sorang jer....lagi ana sedih....
doakan ana yg masih disini.....

yg patah kan tumbuh, hilang berganti...semoga Allah gantikan kita antara satu sama lain dengan yang lebih baik...

momon BI said...

ana pun sedey...!!

ukhti mar...sila kekal dalam menyayangi ana ye...



dari;
adik mu...

p/s....jomla stay kat sini....

marjan said...

setiap pertemuan pasti ada perpisahan, itu adalah lumrah alam, tiada yang kekal selain Dia...yakinlah wahai adikku bhw setiap yang pergi akn diganti dgn orng lebih hebat.....InsyaAllah..

p/s: jgn sedih2 ana sentiasa bersama enti "visible" or "invisible"

mudah-mudahan kita semua thasat dijalanNya

yaya_jun said...

huu..ape ni,xnak shedey2..
ana kan ade.he^^,
mmg xkan sama..tapi itulah kehidupan
"patah tumbuh hilang berganti"
ukhti bai tak keseorangan..
kmi adik2 akan support akak
chiayuk2!!!

(adik jaga akak@ akak jage adik?hehe..)

**kakak2 sume memg best!

marjan said...

betui2X....jgn sedih2X...be happy...

momon BI said...

ana suka happy...
tapi kadang2 ana rasa kesedihan pun bagus jugak...
happy sangat nnt sedih sangat...

apapun, sedih dan happy kerana Allah...

kan marjan?

marjan, jom netball...bola dah ada...marjan jd coach eh :-)

marjan said...

to momon B.I:

boleh 2x. bisa aja don.....

Norbaizura said...

alamak....malu kat yaya...

tulah....sensitif sangat...
ok2...insyaAllah kita saling bertakaful...

ya Allah...kuatkanlah...

Anonymous said...

manis kan bila kita b'temu n b'pisah krana ALLAH^^
ana yakin, kita pasti akan b'mu lgi, dun b sad
klau x ddnia pn insyALLAH d akhirat
sma2 lah b'doa
hehi agak lambat nk join kt cni
_easy going

tasneem said...

salam..

ya kak mar..
awat sedey2 ni..
jgn sedey2..nnt tasneem turut merasa kesedihannye..

rmai akak2 yg best da xde..
huaa sdey seyh!
hurmm..sekejap sgt rasenye pertemuan kite ni kn??

lailatulinsyirah_aka hajar =) said...

huhu... tasneem pun dah cedehh.. kite lagi syedeh... kak ma kenang kami dalam doamu.. sayang akak...