Wednesday, October 29, 2008

DiArYku

Esok aku akan berangkat balik kg....Erm.....gembira rasanya, dapat jumpa mak. Rindu rasanya, walaupun sebenarnya tak sampai sebulan pun tak jumpa dengan mak. Dalam kegembiraan ini.. timbul juga keresahan hati.. manakan tidak orang lain dah balik dr kg tapi aku baru nak balik kg... bukan ape risau dengan study.... dan jalan dakwah yang ku pilih yang menuntut pengorbanan, walaupun pengorbananku hanya secebis jika nak dibandingkan dengan perjuangan Nabiku....

Tapi... aku tidak mampu untuk menyatakan tidak dapat pulang ke kg setelah ku berjanji... pada ibuku... Dalam mengejar cita-cita dan perjuangan dakwah, tanggungjawab sebagai anak tidak boleh diabaikan... Ya Allah permudahkan urusanku.... tambahkanlah keredhaanMu kepadaku agar aku dapat mengharungi mehnah dunia yang mencabar dan menggugat imanku ini. Tetapkanlah hatiku dijalanmu ya Allah, janganlah kau palingkan hatiku setelah Engkau memberi nikmat iman dan Islan dalam hatiku.... Ya Allah perkenankanlah...Agar aku dapat menjadi hambaMu yang soleh wal musleh...Amin..


Tadi masa ana tadabbur al-Quran ana tertarik dua ayat ini... sekadar buat renungan bersama-sama.
1) surah al-A'raf ;ayat 205;
" Dan ingatlah Tuhanmu dalam hatimu dengan rendah hati dan rasa takut, dan dengan tidak mengeraskan suara, pada waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lengah."
2) surah al-Anfal; ayat 2;
" Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambahlah(kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal".

No comments: