Friday, May 21, 2010

Indah Hidup Bila Bersyukur....

Kalimah "alhamdulillah" adalah beermaksud segala puji bagi Allah s.w.t.....

Kalimah tersebut cukup mudah untuk dilafazkan dan diucapkan. Kalimah tersebut selalu diucapkan apabila kita mendapat sesuatu yang dihajati atau dengan kata lain mendapat sesuatu nikmat yang kita harapkan. Apabila kita melafazkan kalimah alhamdulillah ianya bermakna kita berterima kasih kepada Allah s.w.t, merasa cukup dan redha dengan ketentuanNya.

" Dan (ingatlah)ketika Tuhanmu memaklumkan."sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya Aku akan menambah(nikmat) kepadamu,tetapi jika kamu mengingkari(nikmatKu),maka pasti azabKu sangat berat"( Ibrahim:7)

Subhanallah...bila kita bersyukur Allah dengan sifatNya yang Maha Pemurah menambahkan lagi nikmatNya kepada kita.Kita selalu melihat konsep syukur dalam ruang lingkup yang kecil, bahkan sebenarnya ianya lebih besar lagi. Contohnya, kebiasaanya kita akan mengucapkan alhamdulillah bila kita mendapat sesuatu kebaikan.Tapi kita lupa untuk bersyukur tatkala bila ditimpa sesuatu ujian. Bahkan kadang-kala nikmat yang yang diperolehi selepas ditimpa ujian lebih besar berbanding dengan apa yang kita harapkan...

Oleh itu, ana menyeru pada diri ana sendiri dan sahabat seperjuang agar bersyukurlah dengan setiap pemberian Allah s.w.t. Sesungguhnya setiap apa yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi..Jadilah insan yang optimis,sentiasalah bersangka baik.

Akhir kalam, terimalah salam ukhuwwah fillah.

1 comment:

Puteri Bongsu said...

indah hidup di dunia yg fana ini...indah hidup andai ditemani keluarga yg selalu menyayangi dan juga sahabat yg blh dianggap sejati. indah hidup andai selalu bersyukur...hidup terasa terlebih-lebih nikmat dan damai...namun lumrah manusia tak pernah puas...sehingga hilang rasa bersyukur dan sifat qana'ah...ya Allah, lindungilah aku, ibu bapa ku, keluargaku, pendidik2 ku dan juga sahabat2 yg teramat aku sayangi dari kufur nikmatMu dan juga dari kejahatan diri kami sendiri...amin amin ya Rabbal 'alamin